Olin 2010 vuoden kesällä kielikurssilla Briteissä, Oxfordissa. Voisinpas tässä taas kipeänä ollessani nyt kertoa teille pitkän tarinan kielikussistani. Maailman kuvani voisi olla hyvin erilainen ilman sitä 3 viikkoa kestävää reissua.

 Eli siis menin kielikurssille koska mutsi kustantaa jokaisen meidän perheen lapsen peruskoulun jälkeisenä kesänä kielikurssille ihan sinne minne haluaa (ainoa kriteeri on se että osaa ks. maan kieltä.) Isosisko oli mennyt Ruotsiin, itse menin Iso-britanniaan, pikkuveljelläni tämä vaihe on vasta vuoden päästä, mutta en tiedä päästävätkö vanhemmat tätä kielikurssille jos veljeni jatkaa idioottimaista käyttäytymistään. Mutsi haluaa tarjota jokaiselle lapselleen kielikurssilla käynti mahiksen, koska hän itse olisi minun iässäni halunnut käydä kielikurssilla mutta tämän vanhemmat kielsivät sen jyrkästi. Muutenkin kun perheeni ei matkustele ikinä missään varsinkaan ulkomailla, mutsi halusi että jokainen lapsista pääsisi matkustamaan sinne minne itse haluaa jne. viettämään ''lomaa''.

 Muistan kun houkuttelin erään koulututtuni Yaman sinne kielikurssille kanssani... Minun piti aluksi mennä kielikurssille ihan yksin joten seura turvallisuus asioiden takia ei ollut pahaksi... Kuitenkin Yama käänsi tilanteen kielikurssilla niin että olisin muka änkenyt tämän mukaan kielikurssille... EI!! Muistan kun mutsimme keskustelivat keskenään tästä sen takia koska Yama ihan yhtäkkiä oli tullut ilmoittamaan mutsilleen asiasta eikä näillä sinänsä ollut varaa törsäämiseen. Muutenkin Yama tuli kerran koulussa ilmoittamaan minulle jopa siitä että hänelle on okei se että olen hänen seuranaan kielikurssilla... Täh? Hänkö siitä muka päättää menenkö kielikurssille vai en?

 Muistan että oli ensimmäinen kertani lentokoneessa (Yaman toinen) ja arpatuurilla olin saanut itselleni ikkunapaikan, Yama alkoi ulista siitä minulle että minun pitäisi vaihtaa paikkaa hänen kanssaan... Vittu oikeesti. Sanoin tälle että voimme puolessavälissä matkaa vaihtaa paikkoja, meni kai 10 minuuttia noususta kun Yama alkoi ulisemaan siitä että olisi jo paikan vaihdon aika... En suostunut vielä siinä vaiheessa. Kun Yama lopulta sai ikkunapaikan tämä nukahti... Oliko vaihdossa mitään vitun järkeä?

 Noh, päästyämme Lontooseen ja istuessamme bussissa aloin mennä paniikkiin, sillä kielikurssi info alkoi ja sain heti selville että tulen pitkälti olemaan ihan omillani siellä. Oxfordissa saavuimme koulurakennukselle, joka oli joku urheilustadium. Saisoskelimme siellä varmaan lähes kolmeen aamuyöllä koska kukaan minun ja Yaman isäntä perheestä ei vaivautunut hakemaan meitä. Sitten meidät lähetettiin viimeisinä taxilla oikeaan osoitteeseen. Muistan kun tutustuimme pyöreähköön, hieman Yaman näköiseen mutta 1000% mukavampaan henkilöön Aihin. Eräs ranskalainen valvoja luuli että Yama ja Ai olisivat siskoksia ja ylisti heidän söpöyttään yhdessä ja sitten sääli heitä siitä että olivat väsyneitä ja kukaan ei tullut hakemaan heitä ajoissa. Itse sain vain mulkaisun vaikka vain seisoin vieressä kun muistaakseni annoin näiden nojata laukkuuni kun he istuivat maassa (huom! Harvat on mulle mukavia.)

 Päästyämme lopulta isäntäperheen luokse emäntämme Emma tuli avaamaan oven ja toivottivat meidät tervetulleiksi. Talo missä hän asui oli pienehkö punatiilisen rivitalon kämppä, hänellä oli 2 pientä lasta, koko talo haisi tupakalle, talo oli hieman sotkuinen jne. Emma nukkui lastensa kanssa ilmeisestioikeasti varastoksi tarkoitetussa huoneessa, mikä oli minusta surullista. Huoneessa missä minä ja Yama nukuttiin/asuttiin oli kanssamme espanjalaistyttö Eritsu (Nimi minulla ja Eritsulla oli niin samanlainen että nimeni vaihtui aluksi Eriksi tai Zeroksi, koska minut ja Eritsu nimen takia koko ajan sekoitettiin toisiinsa.)

 Ensimmäinen kommentti englantia lähes osaamattomalta Eritsulta oli minulle (laitan kaikki nyt suomeksi ku en jaksa takkuila englannin kanssa) ''Hei, Eri luojan kiitos etkös olekkin Ranskasta?'' Vastasin siihen ''Anteeksi mutta olen Suomesta.'' Siihen Eritsu sanoi ''Mutta osaathan Ranskaa?'' Vastasin ''En valitettavasti.'' Sitten Eritsu alkoi puhua minulle ja Yamalle jotain Espanjaksi ja Ranskaksi ja minä Yama jouduimme koko ajan käskemään tätä puhumaan englantia koska emme saaneet hänen puheestaan mitään selvää.

 Kun kävin nukkumaan yritin lähettää mutsille tekstarin että pääsin perille, kännykkäni tosin lagasi ja sitten menin hieman paniikkiin... No viesti kai meni lopulta perille... Sitten meninkin nukkumaan, mutta itkin itseni muilta salaa uneen, koska olin todella huolissani, sillä en todellakaan ollut tulossa selviämään kielikurssista.

 Seuraavana päivänä Emma lähti kanssamme koululle päin.Jouduin maksamaan Yaman, minun ja Eritsun bussi matkat aluksi, kun olin ainoa järkevä meistä joka oli ottanut jo valmiiksi puntia mukaan. Koulussa päädyimme Yaman kanssa eri ryhmiin. Sitten jouduimmekin seikkailemaan suomalaisryhmän kanssa ympäri Oxfordia minkä jälkeen kaikilla oli kauhea neste hukka. Itse yritin pysyä mahdollisimman virkeänä koska Yama oli käskenyt että minun pitä katsoa ettei tämä pyörry (jos mun pitää/käsketään auttavan jotain ihmistä jos sille on sattumassa jotain pahaa niin yleensä kai mun äidin vaisto tai jokin herää ja teen kaikkeni apua tarttevan tyypin eteen vaikka olisin itse samassa tilassa kuin tämä (tätä on tapahtunut hyvin usein.))

 Mutta sitten menimmekin kouluun, missä jouduin opiskelu ryhmään jossa oli 2 venäläistä, yksi ruotsalainen, minä ja loput olivatkin mölyäviä espanjalaisia. Opiskeluryhmäni tyypit olivat alustalähtien hyvin lämmin mielisiä minua kohtaan, riitti vain että olin hiljaa ja hymyilin niin kaikki meni hyvin.

 Väli tunnilla menin taskurahoillani automaatilta ostamaan juotavaa koska olisin muuten saanut jonkun lämpöhalvauskohtauksen. Jonottaessani viereeni ilmestyi ruskeahiuksinen tyttö joka sanoi minulle suomeksi ihan ''Huomaa että pidät Death Notesta.'' Olin silleen Huh häh höh? Käännyin tätä kohti kysyin ''Mitä mistä tiesit että olen suomalainen?'' Hän kuulemma näki sen ulkonäöstäni ja sanoi että näytän ihan Misa Anamelle Death Notesta koska minulla on samakampaus ja samanväriset hiukset jne. Sitten sanoin että olen tutustunut ks. sarjaan jne. Mutta en tarkoituksen mukaisesti näytä Misalle, sitten puhuimme cossaamisesta vaihdoin tälle vähän rahaa että tämäkin saisi juotavaa itselleen. Nimeän tytön nyt vaikka Linkiksi kun hän on cossannut esimerkiksi DarkLinkkiä Zeldasta tai jotain.

Illalla olikin sitten tervetuliasibileet josta kuulette joskus toiste.